Köpvillkor – Privatkonsumenter
Priser i ursprungsvalutan svenska kronor (SEK) är de gällande. Avvikelse från villkoren är giltiga endast om båda parter har signerat särskilt avtal som reglerar detta.
Tillämplighet
Dessa köpevillkor är tillämpliga därest svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med dessa. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen som även innefattar skydd för säljföretaget.
Mer information härom finns på Konsumentverkets hemsida, www.kov.se.
Beställning
För det fall beställaren är under 18 år så måste målsmans tillstånd inhämtas innan köpet genomförs. Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att Säljföretaget lider ekonomisk skada, polisanmäls. Säljföretaget friskriver sig för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i Säljföretagets sortiment förekommande produkter och tjänster. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej heller garanteras återge exakt utseende och beskaffenhet.
Bekräftelse
Efter det att vi tagit hand om din beställning får du en bekräftelse och ordernummer via e-post. Använd detta ordernummer om du tar kontakt med oss.
Betalning
En faktura följer med försändelsen.
Säljföretaget reserverar sig för eventuella prisändringar, felaktiga priser och slutförsäljning. Därest dylikt är uppenbart felaktigt, kan detta tvinga Säljföretaget att häva köpet och återbetala eventuellt inbetalat belopp på bästa sätt. Detta kan utföras när som helst under affärens gång då felaktighet upptäcks. Orsaken till fel skall tydligt redovisas till kunden i samband med köpets hävande.
Leverans och avbeställning
Leverans sker per post / spedition / e-post. Leverans av beställd tjänst enligt order.
I fall när kunden anser att leverans dröjer på sådant sätt att denne ej längre önskar leverans av beställning, är det kundens ansvar att beställningen avbeställes i enlighet med Säljföretagets köpevillkor. Avbeställning efter det att beställning blivit expedierad är ej möjlig. I de fall beställning blivit expedierad är kunden skyldig att motta beställningen. Avbeställning av produkt eller tjänst som anskaffats eller färdigställts speciellt för kunden, är ej möjlig.
Avbeställning är ej giltig förrän kunden fått bekräftelse från Säljföretaget per e-post.
Ägandesrättförbehåll
Alla varor förblir Säljföretagets egendom tills dess full betalning erlagts.
Ansvar för fel
Säljföretagets ansvar för fel i leverans är begränsad till gällande försäljningsvillkor Säljföretaget bär inget direkt eller indirekt ansvar för t ex , men ej begränsat till, inkompatiblilitet, leveransförseningar, driftsavbrott, dataförlust, merarbete eller annan ekonomisk skada.
Reklamationsvillkor och ångerrätt
Det är lämpligt att kunden ankomstkontrollerar leverans för att verifiera att denna är riktig och felfri. Vid reklamation skall kund kontakta Säljföretagets reklamationsavdelning på telefon 0735-437979, via e-post info@fosfat.se eller via Säljföretagets hemsida www.fosfat.se och uppge order-id samt orsak till reklamationen. Vid reklamation av vara skall kunden begära ett s.k. RN (returnummer), som sedan är giltigt i 14 dagar.
Privatkonsument har rätt att ångra köpet inom 14 dagar enligt distansavtalslagen. Ångerrätten gäller enligt nämnda lag endast om varan och dess originalförpackning kan återlämnas i väsentligen oförändrat skick. Varan får ej vara använd. Vill konsument utnyttja sin ångerrätt skall denna kontakta Säljföretaget. Returfrakten bekostas av konsumenten.
Vid produkter som är specialtillverkade för viss kund, gäller ej bytesrätt, öppet köp eller ångerrätt.
Om en vara är transportskadad skall Säljföretaget kontaktas inom fem dagar för information om ersättning.
Outlöst försändelse
För försändelse som ej löses ut varpå paketet går i retur till Säljföretaget, debiteras en avgift om 250:- + moms för att täcka Säljföretagets kostnader för transport och administration.
Transportskadat gods
Om en vara från Säljföretaget skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till speditören (vanligtvis, Posten 020-340 340) dock senast inom 7 dagar.
Force Majeure
Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Säljföretagets kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Säljföretaget befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.
Övrigt
Säljföretaget förbehåller sig rätten till ändring av all information, inklusive men ej begränsat till priser, tekniska specifikationer och produkterbjudanden, utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning till uppgivet pris eller p.g.a. att ett försäljningsobjekt utgått, har Säljföretaget rätt att häva köpet och återbetala eventuella inbetalda belopp på bästa sätt. Säljföretaget skall också meddela kunden om ersättande eller likvärdigt försäljningsobjekt finns tillgängligt.
Leveransavgift
Tillkommer.
Tillfälliga cookies
I en del funktioner på fosfat.se, till exempel beställningsformuläret, använder vi något som kallas ”sessions-id”, tillfälliga cookies, för att kunna sända rätt webbsidor till rätt person. Det betyder att vår server sänder en så kallad ”sessions-cookie” med ett unikt id-nummer till Din dator varje gång Du besöker vår webbplats.
Utan den skulle Du till exempel inte kunna backa i beställningen utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt varje gång. En sessions-cookie (tillfällig cookie) sparas inte av Din dator utan lever bara till Du stänger av datorn. Denna typ av cookie används enbart för att funktioner på fosfat.se skall fungera. Den ger oss ingen information om Dig som användare och den kan inte heller förmedla några virus till Dig.